10-1918(L),
10-1966(con)

UNITED STATES COURT OF APPEALS
FOR THE SECOND CIRCUIT

CHEVRON CORPORATION, RODRIGO PEREZ PALLARES and
RICARDO REIS VEIGA,

Petitioners-Appellees,
V.

JOSEPH BERLINGER, CRUDE PRODUCTIONS, LLC, MICHAEL BONFIGLIO, THIRD
EYE MOTION PICTURE COMPANY, INC., and @RADICAL.MEDIA, INC,,

Respondents-Appellants.

On Appeal ﬁ*on;t the United States District Court
Jor the Southern District of New York

BRIEF AMICI CURIAE OF ABC, INC., THE ASSOCIATED PRESS, CBS BROADCAST-
ING INC., DAILY NEWS, L.P., DOW JONES & COMPANY, INC., GANNETT CO.,,
INC., HEARST CORPORATION, HOME BOX OFFICE, INC., THE NATIONAL PRESS
PHOTOGRAPHERS ASSOCIATION, NBC UNIVERSAL, INC., THE NEW YORK
TIMES COMPANY, PEN AMERICAN CENTER, THE REPORTERS COMMITTEE
FOR FREEDOM OF THE PRESS, THE SOCIETY OF ENVIRONMENTAL
JOURNALISTS, AND THE WASHINGTON POST
IN SUPPORT OF RESPONDENTS-APPELLANTS’ EXPEDITED APPEAL

Floyd Abrams

Landis C. Best

Catherine Suvari

CAHILL GORDON & REINDEL LLP
80 Pine Street

New York, New York 10005
(212) 701-3000

Attorneys for Amici Curiae




CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT

Pursuant to Rule 26.1 of the Federal Rules of Appellate Procedure, amici cu-
riae ABC, Inc., The Associated Press, CBS Broadcasting Inc., Daily News, L.P.,
Dow Jones & Company, Inc., Gannett Co., Inc., Hearst Corporation, Home Box
Office, Inc., the National Press Photographers Association, NBC Universal, Inc.,
The New York Times Company, PEN American Center, the Reporters Committee
for Freedom of the Press, the Society of Environmental Journalists, and the Wash-

ington Post certify as follows:

ABC, Inc. has the following publicly held corporate parent: The Walt Dis-
ney Company.

The Associated Press has no parents, subsidiaries, or affiliates that have any
outstanding securities in the hands of the public, has no publicly held stock, and no
publicly held company owns 10% or more of its stock.

CBS Broadcasting Inc. is an indirect, wholly-owned subsidiary of CBS Cor-
poration, which is a publicly-traded company.

Daily News, L.P., is a limited partnership, the general partner of which is
New DN Company, a privately-held corporation. No publicly-held corporation

holds an interest of 10% or more in Daily News, L.P.




News Corporation, a publicly‘ held companys, is the indirect parent corpora-
tion of amicus Dow Jones & Company, Inc. (“Dow Jones”), and Ruby Newco
LLC, a subsidiary of News Corporation and a non-publicly held company, is the
direct parent of Dow Jones. No publicly held company owns 10% or more Dow
Jones stock.

Gannett Co., Inc. is a publicly traded corporation. It has no parents, subsidi-
aries or affiliates that are publicly traded. J.P. Morgan Chase and Co. owns more
than 10% of Gannett Co., Inc. stock.

Hearst Corporation is a privately held company.

Time Warner Inc., a publicly-traded company, is the ultimate parent corpo-
ration of amicus Home Box Office, Inc. No publicly held company owns 10% or
more of Time Warner Inc.'s stock.

The National Press Photographers Association is a 501{c)(6) non-profit or-
ganization.

NBC Universal, Inc. is owned by General Electric Corporation, a publicly
traded U.S. corporation, and Vivendi, S.A., a publicly traded French company.

The New York Times Company has no parent, and no publicly-held corpo-
ration holds an interest of 10% or more in the New York Times Company.

PEN American Center is a 501(¢)(3) nonprofit organization.

-1~




The Reporters Committee for Freedom of the Press is an unincorporated as-
sociation of reporters and editors with no parent corporation and no stock.

The Society of Environmental Journalists is a 501(c)(3) nonprofit organiza-
tion.

WP Company LLC d/b/a The Washington Post is a wholly-owned subsidi-
ary of The Washington Post Company, a publicly held corporation. Berkshire
Hathaway, Inc., a publicly held company, has a 10% or greater ownership interest

in The Washington Post Company.

iii-




TABLE OF CONTENTS

TABLE OF AUTHORITIES.......cccooorrieetneetrrinireeteeeesrrese e e ssssesassessessessssens v
INTERESTS OF THE AMICI ........ocovicimiiiieeeireee ettt eveessssaese e nsen 2
THE DISTRICT COURT’S MAY 10 ORDER SHOULD BE

REVERSED ...ttt et srs e sra s et e s st ba s e san s p e taarns 8
CONCLUSION ....coiitiiiiiinimiireereisrsite s eres s sb s see s sae s e e sresneesoesnssens 20

CERTIFICATE OF COMPLIANCE WITH FED. R. APP. P. 32(A)

“iv-




TABLE OF AUTHORITIES

Page
Cases
Baker v. F&F Investment, 470 F.2d 778 (2d Cir. 1972) ................ 9
Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665 (1972) oo, 9
Gonzales v. National Broadcasting Company, Inc.,

194 F.3d 29 (2d Cir. 1999) ...ovvieieirrssinensesreesssssessssserenseesenns passim
In re Application of Chevron Corp.,

No. M-19-111, _ F.Supp.2d _,2010 WL 1801526

(S.D.N.Y. May 6, 2010, corrected May 10, 2010) .................... passim
In re Application of Chevron Corp.,

No. M-19-111,  F. Supp. 2d __, 2010 WL 2000386

(S.D.NY. May 20, 2010) .o passim
In re Application to Quash Subpoena to National

Broadcasting Company, Inc., 79 F.3d 346 (2d Cir. 1996) ........ 17-18
In re Petroleum Products Antitrust Litigation, |

680 F.2d 5 (2d Cir.), cert. denied, 459 U.S. 909 (1982)............ 9
United States v. Cuthbertson,

630 F.2d 139, 147 (BA Cir. 1980) ..vevvverererrereereecrnvsneescrsnsensenenns 11
United States v. LaRouche Campaign,

841 F.2d 1176, 1182 (1st Cir. 1988) ...coovreervrverereeeeirerenrinneen, 11
United States v. Marcos, No. SSSS 87 CR 598,

1990 WL 74521 (S.D.N.Y. June 1, 1990) ....cccovvnnnncnnecrnenn, 10-11
von Bulow v. von Bulow, 811 F.2d 136 (2d Cir. 1987) ..., 9
Statutes
28 ULS.C. § 1782 ccrrerereeserenier st saseasssessossassansssonns 8




ABC, Inc., The Associated Press, CBS Broadcasting Inc., Daily News, L.P.,
Dow Jones & Company, Inc., Gannett Co., Inc., Hearst Corporation, Home Box
Office, Inc., the National Press Photographers Association, NBC Universal, Inc.,
The New York Times Company, PEN American Center, the Reporters Committee
for Freedom of the Press, the Society of Environmental Journalists, and the Wash-
ington Post respectfully submit this memorandum of law, as amici curiae, in sup-
port of the emergency appeal by Respondents-Appellants Joseph A. Berlinger,
Crude Productions, LLC, Michael Bonfiglio, Third Eye Motion Picture Company,
Inc., and @radical.media (“Filmmakers”), and the Lago Agrio Plaintiffs (collec-
tively, “Respondents™) of the May 10, 2010 order issued by the U.S. District Court
for the Southern District of New York (Kaplan, J.) (the “District Court”).!

The District Court’s order granted an application by Petitioners-Appellees
Chevron Corporation, Rodrigo Pérez Pallares, and Ricardo Reis Veiga (collec-

tively, “Petitioners”) to subpoena what appears to be the largest amount of film

Pursuant to Local Rule 29.1(b), amici hereby confirm that no party to the instant
appeal, or their counsel, has contributed money that was intended to fund the
preparation or submission of amici's proposed brief. In addition, no non-party
other than the amici, or their members and counsel, has contributed such funds.
Counsel for the parties to this appeal did not author the proposed brief in whole or
in part.




outtakes in American history — approximately six hundred hours of documentary
film outtakes created by the Filmmakers. While purporting to apply the journalist
privilege standard articulated by this Court in Gonzales v. National Broadcasting
Company, Inc., 194 F.3d 29 (2d Cir. 1999), the District Court opinion is at odds
with both the letter and spirit of that opinion. Because the District Court’s analysis
severely undermines the continued vitality of a journalist’s privilege with respect
to outtakes and unpublished newsgathering material in a manner which imperils
not only the rights of the Filmmakers before this Court but those of all who engage
in news reporting and filmmaking, and ultimately all who read and view their ef-
forts, the undersigned urge this Court to reverse the District Court’s order.”

INTERESTS OF THE AMICI

The amici and their employees and members distribute news and documen-
taries on television, produce, create and direct films, including documentaries, pub-
lish newspapers and magazines, and otherwise prepare for and offer to the public

the widest array of information covering subjects of public interest. In doing so,

2 All parties to the appeal have consented to the filing of this brief, thus it is submit-

ted on consent pursuant to Federal Rule of Appellate Procedure 29, as well as this
Court’s scheduling order of June 8.




all the amici distribute, include in their films, or publish only a limited amount of
the information gathered and initially considered for possible inclusion. The mate-
rials not included — outtakes and other unpublished newsgathering material _
have long been held by this Circuit to be protected by a qualified privilege de-
signed to assure that news reporters, filmmakers, writers, and their sources will not
be chilled from participating in the gathering and dissemination of information of
interest and importance to the public. A ruling such as that before this Court,
which too easily and too sweepingly requires the production of such material, can
well have just that effect.

Individually, the amici are as follows:

ABC, Inc. is a broad-based communications company with significant hold-
ings in the United States and abroad. Alone or through its subsidiaries, it owns
ABC News, abcnews.com, and local broadcast television stations that regularly
gather and report news to the public. ABC News produces the television programs
World News, 20/20, Primetime, Good Morning America and Nightline, among
others.

The Associated Press ("AP") is a news cooperative organized under the Not-
for-Profit Corporation Law of New York. AP’s members and subscribers include

the nation’s newspapers, magazines, broadcasters, cable news services and Internet

3-




content providers. AP distributes news worldwide through its global network of
243 bureaus and offices and, on any given day, AP’s content can reach more than
half of the world’s population.

CBS Broadcasting Inc. (“CBS Broadcasting”) produces and broadcasts
news, public affairs and entertainment programming. Its CBS News Division pro-
duces morning, evening and weckend news programming, as well as news and
public affairs newsmagazine shows such as 60 MINUTES and 48 HOURS
INVESTIGATES. CBS Broadcasting also directly owns and operates television
stations across the country, including WCBS-TV in New York.

Daily News, L.P., publishes the New York Daily News, which is the sixth-
largest circulation newspaper in the country, serving primarily the New York City
metropolitan area. The Daily News’ website, nydailynews.com, had 21.6 million
unique visitors and 211 million page views in April 2010.

Dow Jones & Company, Inc. is the publisher of The Wall Street Journal, a
daily newspaper with a national circulation of over two million, WSJ.com, a news
website with more than one million paid subscribers, Barron’s, a weekly business
and finance magazine, and through its Dow Jones Local Media Group, community
newspapers throughout the United States. In addition, Dow Jones provides real-

time financial news around the world through Dow Jones Newswires as well as

4-




news and other business and financial information through Dow Jones Factiva and
other Dow Jones products and services.

Gannett Co., Inc. is an international news -and information company that
publishes 81 daily newspapers in the United States, including USA TODAY, and a
number of non-daily publications, including USA Weekend, a weekly newspaper
magazine. Gannett also owns 23 television stations, and operates over 100 U.S.
websites that are integrated with its publishing and broadcast operations.

Hearst Corporation is one of the nation’s largest diversified media compa-
nies. Its major interests include ownership of 15 daily and 38 weekly newspapers;
nearly 200 magazines around the world;.29 television stations, which reach a com-
bined 18% of U.S. viewers; ownership in leading cable networks; as well as busi-
ness publishing, Internet businesses, television production, newspaper features dis-
tribution and real estate.

Home Box Office, Inc. is America's most successful premium television
company, delivering two 24-hour pay television services — HBO and Cinemax —
to over 40 million U.S. subscribers. HBO documentary films offers a full spec-
trum of non-fiction programming by acclaimed documentary filmmakers and has

earned virtually every major programming award.




The National Press Photographers Association (NPPA) was founded in 1946
and is dedicated to the advancement of photojournalism in its creation, editing and
distribution. NPPA’s membership includes television and still photographers, edi-
tors, students and representatives of businesses that serve the photojournalism in-
dustry throughout the world. As staff photographers and freelance photojournal-
ists, the NPAA’s members produce content for traditional print publications;
broadcast news, sports and documentaries; as well as for Internet entities and
emerging media,

NBC Universal, Inc. is one of the world’s leading media and entertainment
companies in the development, production, and marketing of news, entertainment
and information to a global audience. Among other businesses, NBC Universal
owns and operates NBC News, the NBC television network, the Spanish-language
television network Telemundo, several news and entertainment networks including
MSNBC, CNBC and Bravo, a television stations group consisting of 19 owned-
and-operated television broadcast stations that produce substantial amounts of local
news, sports and public affairs programming, and the Universal and Focus Features
film studios.

The New York Times Company, a leading media company with 2009 reve-

nues of $2.4 billion, publishes The New York Times with a circulation of close to

-6-




one million daily and 1.4 million Sundays, the International Herald Tribune, The
Boston Globe, 15 other daily newspapers and operates more than 50 Web sites, in-
cluding NYTimes.com, Boston.com and About.com.

PEN American Center is composed of over 3,000 writers and others in the
literary community. It is dedicated to the protection of free expression and the ad-
vancement of literature, through an international literary fellowship. The PEN
American Center is the largest center of over 140 around the world who are part of
International PEN, and its members challenge rules that limit freedom of expres-
sion in this country.

The Reporters Committee for Freedom of the Press (“Reporters Commit-
tee”) is a voluntary, unincorporated association of reporters and editors that works
to defend the First Amendment rights and freedom of information interests of the
news media. The Reporters Committee has provided representation, guidance and
research in First Amendment and .freedom of information litigation in state and
federal courts since 1970.

The 1,500 members of the Society of Environmental Journalists (“SEJ?)
work to strengthen the quality, reach and viability of journalism across all media in
advancing public understanding of widely diverse environmental issues. These in-

clude, for instance, the regulated extraction of mineral and energy resources, and

-7-




their environmental consequences. SEJ’s First Amendment Task Force exists to
respond to what its members describe as growing restrictions on their ability to re-
port on and depict environmental issues.

WP Company LLC publishes, among other things, The Washington Post, a
leading newspaper with daily and Sunday circulation primarily in the Washington,
D.C. metropolitan area, and operates websites such as washingtonpost.com.

THE DISTRICT COURT’S MAY 10 ORDER SHOULD BE REVERSED

In this brief, amici deal only with one aspect (;f the instant appeal — the Dis-
trict Court’s failure to correctly apply this Circuit’s well-established requirements
for the production of outtake material protected by a qualified journalist privilege.
‘The standards governing this Court’s review of the Filmmakers’ privilege claim
are not in dispute. All parties and the District Court agree that Gonzales v. Na-
tional Broadcasting Company, Inc., 194 F.3d 29 (2d Cir. 1999), provides a suffi-
cient basis for deciding that claim. Where the parties differ with each other and
where the amici differ with the District Court is as to nothing less than the meaning
of Gonzales.

The Gonzales case was not some sort of judicial outlier, created out of whole

cloth by this Court. It followed a number of rulings, after the Supreme Court’s de-




cision in Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665 (1972), holding that a qualified privi-
lege protects confidential journalistic sources. See Baker v. F&F Investment, 470
F.2d 778, 783 (2d Cir. 1972); In re Petroleum Products Antitrust Litigation, 680
F.2d 5 (2d Cir.), cert. denied, 459 U.S. 909 (1982); von Bulow v. von Bulow, 811
F.2d 136, 142 (2d Cir. 1987).

In Gonzales, this Court resolved all doubt as to the applicability in this Cir-
cuit of a qualified privilege for non-confidential newsgathering materials, holding
that a party seeking to compel production of such materials must make a somewhat
less demanding showing than for confidential information — but a showing that is,
nonetheless, still significantly more substantial than the burden on a litigant seek-
ing ordinary garden-variety discovery. The Court summed up its ruling as follows:

[W]e reaffirm that the qualified privilege for journalists applies to

nonconfidential, as well as to confidential, information. ... Where a

civil litigant seeks nonconfidential materials from a nonparty press en-

tity, the litigant is entitled to the requested discovery notwithstanding

a valid assertion of the journalists’ privilege if he can show that the

materials at issue are of likely relevance to a significant issue in the

case, and are not reasonably obtainable from other available sources.

Gonzales, 194 F.3d at 35-36 (holding that the privilege applied to non-confidential




outtakes subpoenaed from a television network).” The Court explained its reasons
for extending a qualified privilege to all non-public journalist materials:

These broader concerns, [such as the “pivotal function of reporters to
collect information for public dissemination,”] we believe, are rele-
vant regardless whether the information sought from the press is con-
fidential. If the parties to any lawsuit were free to subpoena the press
at will, it would likely become standard operating procedure for those
litigating against an entity that had been the subject of press attention
to sift through press files in search of information supporting their
claims. The resulting wholesale exposure of press files to litigant
scrutiny would burden the press with heavy costs of subpoena compli-
ance . ... [Plermitting litigants unrestricted, court-enforced access to
journalistic resources would risk the symbolic harm of making jour-
nalists appear to be an investigative arm of the judicial system, the
government, or private parties.

Id. at 35.

The privilege articulated in Gonzales protects journalists’ credibility with
sources while promoting, at the same time, an editorial process free from undue,
outside intrusion. As Judge Keenan explained twenty years ago:

The second interest recognized in the journalist’s privilege is the

press’ independence in its “selection and choice of material for publi-

cation.” Ready obtainment by litigants of court orders compelling
disclosure of outtakes and unpublished information could prompt re-

Amici note that the Filmmakers have consistently asserted the confidentiality of certain
outtake footage throughout the proceedings below and challenge the District Court’s
finding of non-confidentiality in this appeal.

-10-




porters or editors to purge from publication any information they fear
would excite the interest of current or prospective litigants.

United States v. Marcos, No. SSSS 87 CR 598, 1990 WL 74521, at *2 (S.D.N.Y.
June 1, 1990) (quashing subpoena that sought outtakes from 60 Minutes interview
with Imelda Marcos) (citations omitted). See also United States v. LaRouche
Campaign, 841 F.2d 1176, 1182 (1st Cir. 1988) (“We discern a lurking and subtle
threat to journalists and their employers if disclosure of outtakes, notes, and other
unused information, even if nonconfidential, becomes routine and casually, if not
cavalierly, compelled.”); United States v. Cuthbertson, 630 F.2d 139, 147 (3d Cir.
1980) (“Like the compelled disclosure of confidential sources, [the compelled pro-
duction of a reporter's resource materials] may substantially undercut the public
policy favoring the free flow of information to the public that is the foundation of
the privilege.”). But the District Court in this case recognized none of these inter-
ests, and certainly none such as were well-identified by Mr. Berlinger in his decla-
ration:

If the subjects of my films believed that the raw footage, as opposed

to a release of footage as part of the overall story told by me, would be

handed over to third-parties and potentially taken out of context (es-

pecially by their adversaries in the lawsuit), they would be far less in-

clined to trust me and allow me to film them. Without the protections

of the journalists’ privilege and the confidence that I can honor my

commitment to maintain control over my footage, I cannot make
documentary films like Crude.

11-




Decl. of Joseph A. Berlinger, dated Apr. 22, 2010 (“Berlinger Decl.”), at § 11.

The vast distance between the District Court’s reading of Gonzales and its
text and spirit is illustrated by the Court’s emphasis in both its May 10 aﬁd May 20
orders on the proposition that, because the individual subjects captured in the out-
take footage voluntarily chose to expose themselves to public scrutiny through the
inevitable screening of a completed film, it would “not credit any assertion that the
discovery of the outtakes by [P]etitioners would compromise the ability of Berlin-
ger or, for that matter, any other film maker, to obtain material from individuals
interested in confidential treatment.” May 10 Order, at 7. See also May 20 Order,
at 8-9. This analysis completely ignores the relationship between a documentary
filmmaker and the individuals that he or she accompanies or interviews; it as-
sumes, wrongly, that the participants in such a project would see no difference be-
tween the public circulation of a final film painstakingly prepared and edited by the
filmmaker who solicited their contribution and whom they entrusted with telling a
story and the potentially unlimited display of their every word in a widely-

publicized multi-billion dollar international litigation.”

4 The District Court also noted in its May 20 opinion that “this case has little or nothing in

Footnote continued on next page.

-12-




The District Court correctly recited the governing standards, set forth in
Gonzales, for the consideration of a qualified journalists’ privilege in its May 10
order.” But the Court’s application of those standards to the instant dispute is at
war with — and threatens to consume — the standards themselves. Most obvi-
ously, there was no basis in the record for the sweeping assumption that all 600
hours of tape — nearly 350 times the footage that appeared in the final film itself
— contained material “of likely relevance to a significant issue in the case.” Ap-
plying the Gonzales standard in name only, the Court focused on three scenes in
the publicly-released film to support its conclusion that af/ the footage sought,
none of which was even reviewed by the District Court, would be of likely rele-
vance to Petitioners’ claims.

Confronted with the limits of its review in Respondents’ request for a stay,

the District Court described its findings as resting on a “far broader base than Ber-

Footnote continued from previous page.

common with the archetypal situations in which journalist privilege is claimed[.]” May
20 Order, at 8. But the facts of this case cut especially strongly against the disclosure or-
dered. Petitioners’ subpoena for 600 hours of outtake footage far surpasses in scope any
requests previously addressed by this or, we believe, any Court. Never before, to amici’s
knowledge, has a court confronted with the journalist’s privilege approved production of
a body of work approaching the elephantine amount of material at issue here.

See May 10 Order, at 9 (quoting Gonzales); May 20 Order, at 6.

-13-




linger acknowledges,” but it did not clarify how any review of the published film
could establish the likely relevance of all 600 hours not included in that public ver-
sion.® Assuming, arguendo, that the outtake footage does contain the particular
categories of footage that Petitioners and the District Court predict, the Court did
not find — because it could not — that all the outtakes bore a likelihood of rele-
vance to Petitioners’ foreign claims. Indeed, the May 10 Order authorized Peti-
tioners to subpoena an enormous quantity of outtake footage without any specifica-
tion of particular topics or time periods that are supposedly relevant to their claims:
absent reversal or remand by this Court, Petitioners would obtain 600 hours’ worth
of privately-created footage based solely on a self-serving extrapolation from the

Filmmakers’ published material. See, e.g., Transcript of Apr. 30, 2010 Oral Ar-

See, e.g., May 20 Order, at 5 (“The fact that Crude contains only excerpts of foot-
age depicting such interactions amply supports an inference that the outtakes con-
tain additional relevant material. . . . Further . . .. [p]laintiffs’ counsel indeed are
on the screen throughout most of Crude, which contains less than one percent of
the total footage Berlinger shot in connection with the litigation. Berlinger con-
cededly removed at least one scene from the final version of Crude at their direc-
tion. In these circumstances, there is considerable reason to believe that the out-
takes are relevant to significant issues in the Lago Agrio Litigation and the Arbi-
tration, including whether plaintiffs’ counsel improperly influenced expert wit-
nesses and the [Government of Ecuador].”) (quoting May 10 Order). At most,
such an analysis — even if deemed a fair summary of the film — suggests only
that some outtakes might be ordered disclosed. Nothing in the Court’s opinion
even begins to demonstrate that all the outtakes should have been ordered dis-
closed.

-14-




gument before Hon. Lewis A. Kaplan (“Apr. 30 Tr.”), at 5:20. This is fishing with
the largest possible net.

The District Court attempted to minimize the breadth of its order by main-
taining that any insistence on greater specificity or a more targeted application
would be unfair to Petitioners, because Petitioners cannot “reasonably be expected
to identify with particularity the outtakes that they seek where knowledge of their
content lies exclusively with Berlinger.” May 20 Order, at 5 (quoting May 10 Or-
der). This argument ignores the reality that outtake cases routinely involve parties
seeking production of previously unseen material. The Court effectively shifted
the burden of alleged unfairness onto the Filmmakers, rendering this Circuit’s re-
quirement of a relevance showing meaningless.

The contention of the individual Petitioners that it would not be “reasonable
to expect the district court to review all 600 hours of footage in camera to surgi-
cally identify those scenes that are relevant,” Br. for Petitioners-Appellees Pérez
Pallares and Reis Veiga, dated June 21, 2010, at 32, similarly misses the point that
a legally-recognized First Amendment-rooted privilege surely cannot disappear
because the amount of material at issue is so enormous. Our point is not, as the in-
dividual Petitioners put it, that Gonzales invariably “require[s] an in camera re-

view,” Id Tt is that Gonzales requires some sort of meaningful effort to distin-

-15-




guish between material that is truly “likely” to be relevant and material that is not.
While resolution of this issue in this case undoubtedly required creativity, the use
of a magistrate judge, a special master, an agreed-upon third party or some other
mechanism could have been ordered rather than simply sweeping aside the privi-
lege at 1ssue in wholesale fashion.

Finally, the District Court acknowledged that, under Gonzales, Petitioners
must demonstrate that the evidence they seek is “not reasonably obtainable from
other sources.” May 10 Order, at 9. Review of the Court’s order, however, reveals
only a cursory and misguided application of the considerations behind Gonzales’s
test.

The public news report at issue in Gonzales asserted, in part, that non-public
program outtakes retained by NBC could confirm that NBC’s undercover reporter
had not violated any traffic laws prior to being stopped by the same police officer
who was the defendant in the underlying civil rights action. Specifically, the out-
takes at issue purportedly contained factual information about the reporter’s driv-
ing speed and vehicle operation prior to the stop, as well as details of the reporter’s
one-on-one interaction with the defendant, that could not reasonably be obtained
through deposition testimony. Gonzales, 194 F.3d at 36. The district court’s con-

clusion in Gornzales that no alternative source for such evidence existed was not

-16-




based on NBC’S exclusive possession of a particular videotape, but on the specific
factual contents of the footage at issue. This Court approved the district court’s
finding that such outtake tapes “contain[ed] information that [was] not reasonably
obtainable from other available sources, because they [could] provide unim-
peachably objective evidence of [defendant’s] conduct.” 7d. (emphasis added). No
such distinction between form and function was drawn or even attempted in this
case. Compare Mem. of Law by Chevron Corporation in Support of Petition and
Application for an Order Pursuant to 28 U.S.C. § 1782, at 18 (“[TThe 600 hours of
footage shot by Mr. Berlinger and his colleagues are likely to be in their sole pos-
session, and thus the footage itself is not known to be available from any other
source.”) (emphasis added) and May 10 Order, at 11 (“The issue . . . hereis . . ..
whether there is sufficient ground to believe that the foorage [Pletitioners seek
would not reasonably be obtainable elsewhere.”) (emphasis added).

It is generally true that the footage itself is unobtainable elsewhere, but the
correct test is whether the information contained in that footage is so obtainable.
This Court used just this analysis three years before Gonzales in In re Application
to Quash Subpoena to National Broadcasting Company, Inc., 79 F.3d 346 (2d Cir.
1996) (“Graco”), reversing denial of a motion to quash where defendants failed to

demonstrate unavailability. The Graco court explained as follows:

-17-




The district court concluded that, because the material contained in
the out-takes sought by Graco is solely in the hands of NBC, it is
‘therefore, unavailable from any other source.” However, it cannot be
said that pertinent material is not obtainable elsewhere just because it
is included in some out-takes. ... Graco has made no showing that it
attempted to obtain the information from other sources, such as the
medical examiner. Graco simply failed to exhaust all other available
sources of information.

Id. at 353.

The alleged offenses depicted in Crude for which Petitioners seek additional
evidence, involving an alleged Ecuadorian expert, counsel, and a judge in Quito,
can be probed directly in Ecuador. Mr. Berlinger has also testified that: “Chev-
ron’s attorneys, often accompanied by their own cameras and film crew, were pre-
sent at every public event and hearing concerning the judicial inspections at which
the Crude cameras were rolling. . . . Thus, my raw footage is not the only source
of the iﬁformation sought by Chevron.” Berlinger Decl. at § 34. In their brief to
the District Court, the Lago Agrio Plaintiffs also emphasized that Petitioners had
not sought discovery of any evidence probative of the judicial corruption that they
allege through Ecuadorian channels. See Mem. of Law by the Lago Agrio Plain-
tiffs in Opposition to Application for an Order Pursuant to 28 U.S.C. § 1782, at 18
(“Chevron . . . did not even try to get discovery concerning the Court expert from

the foreign jurisdiction.”). The District Court offered only a passing response to

-18-




these submissions, concluding that the presence of Chevron’s attorneys, “often ac-
companied by their own cameras,” did not match Berlinger’s “unprecedented ac-
cess.” May 10 Order, at 11-12. But the question is not who had better or more ac-
cess; it is whether the access Chevron concededly had or other information it could
obtain was inadequate for it to make its case without the addition of Berlinger’s
outtakes. Having Berlinger’s material as well as its own might (or might not)
prove a useful addition to Chevron — but that is not the standard. Here, as was the
case throughout the District Court’s opinion, the District Court made it far too easy

for Chevron to obtain far too much, precisely what Gonzales forbids.

_19-




CONCLUSION

For all of the foregoing reasons, amici respectfully request that the Court re-

verse the May 10 Order.

Dated:

New York, New York
June 23, 2010

Respectfully Submitted,
By: s/ Floyd Abrams

Floyd Abrams

Landis C. Best

Catherine Suvari

CAHILL GORDON & REINDEL LLP
80 Pine Street

New York, New York 10005

(212) 701-3000

-20-




OF COUNSEL

John W. Zucker
Indira Satyendra
ABC, Inc,

77 West 66th Street
New York, NY 10023
(212) 456-7832

Karen Kaiser

The Associated Press

450 West 33rd Street

New York, NY 10001
(212) 621-7287

Anthony M. Bongiorno
CBS Corporation

51 West 52nd Street
New York, NY 10019
(212) 975-2721

Anne B. Carroll
Daily News, L.P.

450 W. 33 Street
New York, NY 10001
(212) 210-2100

Mark H. Jackson

Jason P. Conti

Gail Gove

Dow Jones & Company, Inc.

1211 Avenue of the Americas, 7th Floor
New York, NY 10036

(212) 416-2164

Barbara Wall
Gannett Co., Inc.

-21-




7950 Jones Branch Drive
McLean, VA 22107
(703) 854-6000

Jonathan Donnellan

Hearst Corporation

300 West 57th Street, 40th Flr.
New York, NY 10019

(212) 649-2051

Stephanie S. Abrutyn

Peter Rienecker

Home Box Office, Inc.

1100 Avenue of the Americas
New York, NY 10036

(212) 512-5610

Mickey H. Osterreicher

National Press Photographers Association (NPPA)
69 Delaware Avenue, Suite 500

Buffalo, NY 14202

(716) 983-7800

Daniel M. Kummer

NBC Universal, Inc.

30 Rockefeller Plaza, Rm. 1091E
New York, NY 10112

(212) 664-4017

George Freeman

The New York Times Company
620 8th Avenue

New York, NY 10018

(212) 556-1558

PEN American Center
c/o Larry Siems, Freedom to Write and International Programs Director

22~




588 Broadway, Suite 303
New York, NY 10012
(212) 334-1660

Lucy A. Dalglish

Gregg P. Leslie

The Reporters Committee for Freedom of the Press
1101 Wilson Blvd., Suite 1100

Arlington, VA 22209

(703) 807-2100

The Society of Environmental Journalists
c/o Christy George, President

Oregon Public Broadcasting

(503) 293-4001

Eric N. Lieberman
James A. McLaughlin
The Washington Post
1150 15th Street, N.W.
Washington, D.C. 20071
(202) 334-7988

-23-




CERTIFICATE OF COMPLIANCE WITH FED. R, APP. P. 32(A)
1. This brief complies with the type-volume limitation of Fed. R. App. P.
29(d) and Fed. R. App. P. 32(a)(7)(B)(i) because it contains 4,235 words, exclud-

ing the parts of the brief exempted by Fed. R. App. P. 32(a)(7)(B)(iii).

2. This brief complies with the typeface requirements of Fed. R. App. P.
32(a)(5) and the typestyle requirements of Fed. R. App. P. 32(a)(6) because it has
been prepared in a proportionally spaced typeface using Microsoft Word 2003 in

14 point Times New Roman.

Dated: New York, New York
June 23, 2010

s/ Flovd Abrams
Floyd Abrams




